Direktlänk till inlägg 12 maj 2014

Fy för sötsuget

Av Nilla - 12 maj 2014 18:55

Jag älskar verkligen smågodis och har svårt att stå emot det suget. Jag känner mig ofta sugen på något sött och det riktigt kryper i kroppen på mig, när jag dreglande går förbi godishyllan. Är du som mig, att du lätt kan vräka i dig en stor påse godis helt själv?!

Jag kan inte fatta varför det är så otroligt gott, men när påsen börjar ta slut så är det inte längre lika gott. Ofta efteråt så tänker jag, att jag aldrig mer ska vräka i mig på det här sättet.. Men det glömmer jag tydligen rätt snabbt!

Detta är ett stort problem, nu när jag vill gå ner i vikt. Jag vet ju att om jag håller upp med sockret i några veckor, så kommer sötsuget att försvinna.


Jag kan förstå alkolisternas sug efter alkohol, när det gäller mitt godis. Det är så otroligt lätt att bli beroende av något.... Jag tycker det är mysigt att fika med något gott till och hittar ofta ursäkter för att vi ska ha myskväll vid TV´n med något "smarr". Varför måste man oftast äta något för att se på TV eller när man är på bio? Blir det mysigare då?? Jag tror att vi intalar oss att gemenskap och trivsel när vi umgås = något att äta, för då mår vi bra..


De flesta vet ju att för mycket socker leder till övervikt eller fetma, men det hemska är att huden åldras snabbare och en stor mängd fria radikaler bildas i kroppen.

Fria radikaler orsakar en mängd allvarliga sjukdomar såsom åldrande, diabetes typ 2, hjärt- och kärlsjukdomar, njurproblem och cancer. Det bästa sättet att skydda sig mot fria radikaler är att äta mat med antioxidanter.


Sen nyårsafton har jag varit rökfri, efter 16 år, och det var ett tufft beroende att bryta men det har gått bra.

Nu måste jag bryta mina vanor och göra några livsstilsförändringar, för att minska mitt sötsug och gå ner i vikt.

Dessa 3 förändringar har jag börjat lite smått med och är en bra början för den som vill stoppa sitt sötsug;

  • Byt ut sockret och alla snabba kolhydrater såsom vitt bröd, vanlig pasta, flingor, glass och godis, mot bättre val som t.ex grovt bröd (fullkorn), müsli, fullkornspasta, råris och frukt. Tänk på att i snabbmat och färdiga matlådor finns det oftast socker. ju mer socker du äter desto mer vill du ha.
  • Ät bättre fett och byt ut mättade fettsyror som finns i t.ex grädde, kakor och bullar, mot omättade fettsyror som finns i t.ex avokado, nötter och vegetabiliska oljor. Näringsvärdet på förpackningen visar om det finns mättat fett i produkten.
  • Motionera regelbundet, sluta röka och dricka alkohol eller kraftigt minska intaget av alkohol.

Jag tror att det bästa är att skynda långsamt när du ska göra förändringar och bryta gamla vanor. Om du tar små steg och inte gör alla förändringar på en och samma gång, så blir det lättare att lyckas och inte falla tillbaka i gamla vanor igen. Det tar ca 3-4 veckor för en ny vana att bli en vana!


Ett beroende är inte så lätt att bryta! Jag måste ständigt påminna mig om det är värt att äta den där godispåsen..

Hur kan jag mysa utan något snacks? Har du något tips??

Vad är jag beredd att offra för att gå ner i vikt och få den där "dröm"-kroppen jag vill ha dvs att jag blir nöjd med vad jag ser..


Ta hand om dig / Nilla

 

Bildens källa: community viktvaktarna.se


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nilla - 21 maj 2014 20:18


        Nu är jag så trött på pollen och att min näsan bara rinner, jag vet inte när jag kommer att kunna komma ut och träna igen. Men hoppas det blir snart., för jag längtar till att få komma igång med träningen på allvar. Här kommer ett j...

Av Nilla - 15 maj 2014 11:19

  Jag vill bara dansa när jag hör sådana här låtar.... tyvärr är jag fortfarande sjuk, men snart så.... Att ha den här låten i öronen när jag powerwalkar, gör att det blir så mycket roligare att ta i      Det är mycket lättare att få bra res...

Av Nilla - 14 maj 2014 14:43


 

Av Nilla - 13 maj 2014 18:00

  Jag är fortfarande förkyld och det bara rinner ur näsan. Vad kommer allt snor ifrån?? Då blev det ingen träning idag heller och jag är jätte ledsen för att det blir ett avbrott i mitt träningsschema, men det är inget jag kan göra åt det. Jag har...

Av Nilla - 13 maj 2014 17:00

Idag var jag med om en sak som bara visar hur tufft det är för djuren och jag menar främst för de vilda djuren. Det gjorde riktigt ont i hjärtat att se den lilla ekorre-ungen i gapet på min katt Oskar, där han stod på balkongen. Det var ett skrik i...

Presentation


Nilla heter jag och jag är en glad och kreativ "tjej" på 40+.
Skriver om min viktresa, om hur jag äter och tränar, men mycket annat stort som smått. Välkommen in till mig!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards